Otwarta Strefa Kultury – kolejne spotkanie

Już 5 listopada o godz. 17:00 zapraszamy do Strefy Centralnej (CKK im. K. Bochenek) na kolejne spotkanie z cyklu Otwarta Strefa Kultury! Tym razem będziemy rozmawiać o książce Justyny Hanny Budzik „Filmowe cuda i sztuczki magiczne. Szkice z archeologii kina”. Spotkanie poprowadzi Paweł Świerczek, recenzent „Gazety Wyborczej”, współorganizator festiwalu Ars Cameralis.


Justyna Hanna Budzik –
doktor nauk humanistycznych z zakresu kulturoznawstwa (Wydział Filologiczny Uniwersytetu Śląskiego, 2012), pracownik naukowo-dydaktyczny Zakładu Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego od roku 2013/2014. Filmoznawczyni, absolwentka podyplomowych studiów historii sztuki, lektorka języka polskiego jako obcego. Laureatka głównej nagrody w I edycji Konkursu im. Inki Brodziej-Wald na pracę doktorską z dziedziny współczesnej humanistyki (2013). Zawodowo zajmuje się edukacją filmową: prowadzi prelekcje i warsztaty dla młodszych i starszych widzów oraz dla nauczycieli polonistów. Przygodę z edukacją filmową rozpoczęła jako stażystka w La Cinémathèque de Toulouse we Francji (październik 2010-luty 2011). Interesuje się historią i teorią filmu, literaturą, sztuką, a także aktywną turystyką. Czas wolny spędza aktywnie: uprawiając sport lub wędrując po górach. Jest autorką książki „Dotyk światła. O zmysłowym doznawaniu kina” (Wydawnictwo FA-art, Katowice 2012) oraz artykułów z zakresu estetyki i dydaktyki filmu. Publikuje również recenzje filmów, wystaw i książek popularnonaukowych.

o książce:
Praca składa się z dwóch części: szkiców analityczno-intepretacyjnych oraz appendiksu dydaktycznego. Autorka podejmuje się tropienia i odkrywania we współczesnych filmach „medialnych cudów”, za które uważa przede wszystkim ślady „starych” mediów, niegdyś fascynujących i pobudzających wyobraźnię: zabawek optycznych, pokazów fantasmagorii, filmów trikowych i fantastycznych, automatów i mechanicznych zabawek. Badania prowadzone przez autorkę wpisują się w nurt archeologii mediów oraz Nowej Historii Kina. Szkice dotyczą filmów z szeroko rozumianej sfery popularnej, takich jak: Oz Wielki i Potężny Sama Raimiego, Hugo i jego wynalazek Martina Scorsese czy Babadook Jennifer Kent. Przyjęta perspektywa badawcza sprzyja dostrzeganiu w analizowanych obrazach licznych treści autotematycznych. Appendiks dydaktyczny, skierowany przede wszystkim do nauczycieli i wykładowców pracujących w dziedzinie edukacji filmowej z odbiorcami w różnym wieku, zawiera pomysły na konkretne ćwiczenia, inspirowane filmowym seansem.